GO
Úvod:
Go je prastará strategická dosková hra pre dvoch hráčov,
ktorá vznikla približne 2000 rokov p.k. v Číne. Odtiaľ sa dostala do Japonska,
kde bola rozvinutá takmer do dokonalosti. Dnes je to najrozšírenejšia dosková
hra Japonsku, Číne, Taiwane, Kóreia a Singapure. Go je japonský názov pre
wei qi (čínsky) alebo baduk (kórejsky). Každoročne sa hrajú turnaje go
po celom svete. Pravidlá sú veľmi jednoduché, go hrajú deti už od troch
rokov, napriek tomu hra je veľmi komplexná a náročná. Go umožňuje zažiť
výrazný pôžitok z hry, rozvíja intuíciu, harmóniu, predstavivosť, logické,
strategické a taktické myslenie, estetické cítenie a charakter, je to lekcia
života. Cieľom tohoto článku je priblížiť go začínajúcim
hráčom a snaha o definovanie pravidiel hry pre skúsenejších hráčov. Keďže
téma je veľmi rozsiahla a takmer každá veta je rozvinutá do knihy, pre
hlbšie štúdium uvádzam zdroje informácií.
Pomôcky:
Go doska (goban):
Obyčajne sa go hrá na doske
zo svetlého dreva (napr. agát, jelša, hruška, japonské originály
napr. katsura) s 19 x 19 priesečníkmi, doska
má rozmery 424,2x454,5 mm, hrúbka je variabilná (napr. 55 mm),
doska a kresba dreva je orientovaná vertikálne, čiary sú čiernej farby
s hrúbkou 0,8 mm, vzdialenosť priesečníkov je 21,5x23 mm, vzdialenosť krajného
priesečníku k okraju dosky je polovica vzdialenosti k priesečníku v danom
smere, na doske je 9 bodov s priemerom 3 mm nakreslených na priesečníkoch
štvrtých čiar, v strede štvrtých čiar a v strede dosky.
Kamene (goiši):
Obyčajne jeden hráč hrá
so 181 čiernymi kameňmi a druhý hráč so 180 bielymi kameňmi šošovkovitého
tvaru. Priemerná veľkosť kameňov je 21,8 mm a hrúbka okolo 8 mm, biele
kamene majú priemer 13/12 vertikálnych a 36/37 horizontálnuch čiar a sú
vyrobené z mušle, čierne kamene majú priemer 17/16 vertikálnych a 18/19
horizontálnych čiar a sú vyrobené z bridlice.
Misky (goke):
Misky v ktorých sú kamene sú elipsoidy z tmavého dreva
(gaštan, čerešňa) a majú viečko. Najrozšírenejšie
sú tvary Kitani (130x90 mm) a Go Seigen (150x90 mm)
Základy hry:
Lekcie a rady pre úplných začiatočníkov.
1. lekcia - doska a kamene
Pozrite si dosku a kamene. Na doske je nakreslená mriežka
a kamene sú čierne a biele. Používajte dosku s 9x9 priesečníkmi.
Jeden hráč má biele a druhý čierne kamene. Začínate s prázdnou doskou.
Kamene sa kladú na prázdne priesečníky. Raz položíte vy jeden kameň a raz
súper. Kamene sa nepresúvajú po doske. Vyskúšajte si položiť striedavo
zopár kameňov na priesečníky.
2. lekcia - skupiny
Každý priesečník má niekoľko susedných priesečníkov,
to sú najbližšie presečníky spojené čiarami. Všimnite si, že každý položený
kameň do stredu dosky má štyri susedné priesečníky, na kraj dosky tri susedné
priesečníky a do rohu dva susedné priesečníky. Ak na susedný priesečník
kameňa položíte kameň rovnakej farby, vytvoríte skupinu kameňov. Napríklad
položíte dva kamene vedľa seba do stredu dosky, táto skupina má šesť slobôd.
Skupinu môže tvoriť hocikoľko kameňov, ale každý z nich musí ležať aspoň
na jednom priesečníku iného kameňa zo skupiny. Skupina z troch kameňov
položených do stredu dosky môže mať sedem alebo osem slobôd. Vyskúšajte
si vytvoriť niekoľko skupín.
3. lekcia - zajatie kameňov
Kameň môžete z dosky aj zobrať. Prázdne susedné priesečníky
voláme slobody. Ak na všetky slobody kameňa položíte kamene opačnej farby,
tento kameň musíte z dosky zobrať a odložiť si ho. Vyskúšajte si takto
zobrať niekoľko kameňov zo stredu, okraja a rohu dosky. Skupina kameňov
má toľko slobôd, koľko prázdnych susedných priesečníkov je vedľa všetkých
jej kameňov. Každý kameň alebo skupina na doske musí mať aspoň jednu slobodu,
položiť kameň na miesto kde nemá ani jednu slobodu, alebo na poslednú slobodu
vlastnej skupiny sa nazýva samovražda a takýto ťah je zakázaný. Vyskúšajte
si zobrať niekoľko skupín z dosky.
4. lekcia - atari go
Teraz si vyskúšajte jednoduchú hru, ktorá sa volá atari
go. Atari go preto, lebo skupinu alebo kameň s jedinou slobodou voláme
že je v atari. Ak je jeden z vás skúsený hráč, slabší hráč bude mať čierne
kamene a položí na dosku napríklad deväť kameňov, inak sa dohodnete, kto
bude mať čierne a kto biele kamene, začína hráč s čiernymi kameňmi. Striedavo
kladiete kamene na dosku a vyhráva ten, kto prvý obkľúči a zajme aspoň
jeden súperov kameň. Zahrajte si niekoľko takýchto hier a pozorne pritom
sledujte ako sa skupiny spájajú, rozširujú a obkľúčujú. Keď nechcete svoj
kameň nikde položiť, lebo by vám ho súper zobral, môžete postúpiť ťah súperovi,
a to tak, že zahlásite "pasujem". Ak obidvaja po sebe pasujete a nikomu
sa nepodarilo zajať ani jeden kameň, je to remíza.
5. lekcia - atari go na prvé
tri kamene a pravidlo ko
Teraz si zahrajte atari go tak, že vyhráva ten, kto prvý
zajme tri kamene. Pozorne sledujte kedy skupinu kameňov možno a kedy už
nemožno zajať. Skôr či neskôr nastane situácia, ktorú bude možné opakovať
donekonečna. V takejto situácii platí pravidlo, že tá istá situácia sa
nesmie dvakrát na doske opakovať, takže najskôr musíme položiť kameň niekde
inde, toto voláme pravidlo ko. Kedykoľvek počas hry, keď cítite, že vaša
situácia je beznadejná, môžete rezignovať.
6. lekcia - územie
V skutočnom go sa však zajíma veľmi zriedka (ak sú hráči
na vyššejj úrovni). Obidvom hráčom ide o to, získať čo najväčšie územie.
Územie hráča sa počíta na konci hry a tvoria ho všetky jeho kamene a prázdne
priesečníky, ktoré obkľúčili. Priesečníky, ktoré susedia s čiernymi aj
bielymi kameňmi nazývame neutrálne a nepatria nikomu. Skúste zistiť koľko
kameňov potrebujete na obkľúčenie jedného priesečníku v rohu dosky, na
okraji a v strede dosky - podľa toho uvidíte kde sa najľahšie územie získava.
7. lekcia - go
Teraz si zahrajte skutočné go podľa jednoduchých čínskych
pravidiel. Začína čierny. Keď na doske nie je miesto, kam by ste chceli
a mohli položiť kameň, poviete "pasujem" a tým prenechávate ťah súperovi.
Po dvoch za sebou následujúcich pasoch hra končí. Kamene, ktoré hráč nie
je schopný zachrániť voláme mŕtve kamene a po dohode so súperom ich na
konci hry odstránime z dosky. Ak sa nedohodnete, pokračujete v hre, kým
si jeden z vás neobháji svoje kamene, pričom hráč, ktorý prvý pasoval,
začína. Každý si spočíta svoje územie. Keďže čierny mal výhodu prvého ťahu,
obyčajne si biely pripočítava 5,5 bodu "komi" ku svojmu územiu ako kompenzáciu.
Hráč s väčším počtom bodov vyhráva.
niekoľko rád po zvládnutí základov
hry:
-
začínajte na doske s 9x9, potom 13x13
a až nakoniec 19x19 priesečníkmi
-
najľahšie je obsadiť rohy, strany a
nakoniec stred dosky, preto na začiatku postupujte v tomto poradí
-
robte ťahy bezpečné a účinné, zbytočne
neriskujte
-
umením go je byť úspešný bez útokov
-
prednosť majú ťahy, ktorými rozširujete
svoje územie, potom tie, na ktoré musí súper odpovedať, potom ktorými chránite
slabšie skupiny a v krajnom prípade útok
-
skupinu slabých kameňov radšej obetujte
-
hrajte s koncepciou, nie bezcieľne,
skúste si predstaviť a naznačiť územie
-
na doske obyčajne býva niekoľko rovnako
dobrých ťahov, skúste ich hľadať a vybrať ten, ktorý najviac vyhovuje vašej
koncepcii
-
snažte sa pochopiť tok hry, hrať s
kľudom, plynulo a vyvážene
-
pri nevyrovnanej hre hrajte s handicapom,
inak hrozí nuda (súper je oveľa slabší) alebo úzkosť (súper je oveľa silnejší)
-
go nekončí tak, že jeden na doske prežije
a druhý je zničený, iba jeden má väčšie územie ako druhý a nie je dôležité
kto formálne vyhral, ale kto sa niečo naučil alebo príjemne si zahral
Definície:
n x n go doska:
pravouhlá mriežka skladajúca
sa z n x n rovnobežných čiar
priesečník:
bod v ktorom sa pretínajú
dve navzájom kolmé čiary go dosky
-
susedné
priesečníky sú spojené čiarou, medzi ktorými neležia iné priesečníky
-
na obsadenom
priesečníku je položený práve jeden kameň, inak je prázdny
priesečník
-
priesečník a reťaz rovnako obsadených
susedných priesečníkov tvoria skupinu priesečníkov
kameň:
hrací prvok čiernej alebo
bielej farby, počet kameňov každej farby by mala byť polovica počtu priečníkov
na go doske
ťah:
akcia, hráč si vyberie
jednu z troch možností
hráč položí kameň na voľný priesečník,
potom vyberie všetky skupiny obsadených priesečníkov ak aspoň jeden susedný
priesečník nie je prázdny, pričom najskôr vyberie súperové kamene, ktoré
si odloží ako zajatcov, potom vlastné, na konci ťahu sa nesmie zopakovať
rozmiestnenie kameňov žiadneho predchádzajúceho ťahu
hráč zahlási pas a postúpi ťah
súperovy
hráč zahlási rezignáciu, hra
okamžite končí a druhý hráč sa stáva víťazom, rezignáciu môže vyjadriť
položením dvoch kameňov na voľné priesečníky
územie:
hráča je každý priesečník
obsadený vlastným kameňom a každá skupina
prázdnych priesečníkov ktorých všetky susedné priesečníky sú obsadené
vlastnými kameňmi
Pravidlá hry:
Pravidlo
o začiatku:
Go hrajú dvaja hráči. Jeden
hrá čiernymi a druhý bielymi kameňmi. Hra začína ťahom čierneho
na go doske s prázdnymi
priesečníkmi.
Pravidlo
o ťahaní:
Hráči striedavo robia ťahy.
Ak hráč nie je schopný ťahať, alebo jeho ťah je ilegálny, ťah je považovaný
za pas.
Pravidlo o konci:
Hra končí dvoma nasledujúcimi
pasmi. Hráči odstránia z dosky
súperové kamene k vlastným zajatcom,
ktoré súper nie je schopný udržať na doske. Ak sú niektoré
priesečníky sporné,
hráči pokračujú pravidlom o ťahaní v poradí ako pasovali.
Vyhráva hráč, ktorý obsadil
väčšie územie, inak hra končí
remízou.
Rady
ako hru hrať:
toto sú niektoré rady, ktoré pomáhajú zlepšiť pôžitok
z hry, v prípade, že sa vám hodia
Komi:
počet bodov dohodnutých
na začiatku hry, ktoré si biely hráč pripočíta k územiu ako kompenzáciu
výhody prvého ťahu čierneho, obyčajne 5,5 alebo 7,5 bodu
Handicapová hra:
silnejší hráč hrá s bielymi
kameňmi a dáva slabšiemu hráčovi n-kameňov handicap tak, že prvých n-1
ťahov pasuje, hrá sa bez komi, s vhodným handicapom sa môžu naplno rozvíjať
schopnosti slabšieho aj silnejšieho hráča
Čas:
hrá sa s hodinami pre go alebo šach, hráči
sa na začiatku dohodnú na dvoch časoch, základný čas - koľko minút má každý
hráč na partiu a prídavný čas (byo
yomi) – koľko minút alebo sekúnd má hráč na určitý počet ťahov po vyčerpaní
základného času (napríklad základný čas je 30 minút, po vyčerpaní musí
hráč urobiť 25 ťahov za 10 minút), ak hráč prekročí doplnkový čas, prehráva
partiu
Výber
farby kameňov:
starší hráč si vezme do
ruky určitý počet bielych kameňov, mladší hráč si vezme párny alebo nepárny
počet čiernych kameňov. Ak mladší hráč uhádol párnosť bielych kameňov,
vyberá si farbu, inak si farbu vyberá starší hráč
Etiketa:
-
hráč by mal čo najmenej rušiť
súpera
-
kamene sa na dosku pokladajú jemne a jasne
-
zajatci sa pokladajú na obrátené
viečko misky
-
zahlásením “opravujem” môže
hráč opraviť polohu kameňa na priesečníku, ak je nejasná
-
kamene sa odnímajú z dosky tou istou rukou. ktorou sa pokladajú
-
po pustení kameňa sa ťahy nevracajú
Varianty:
toto sú vpodstate novozélandské
pravidlá, ktoré sú veľmi elegantné, logické a jednoduché obohatené o niektoré
rady ako hru hrať, vychádzajúce z ingových SST a čínskych pravidiel. Vo
svete sú najrozšírenejšie japonské (Japonsko, Kórea, Európa),
čínske (Čína, Taiwan, Hong Kong, Singapur) a ingové SST (Taiwan)
pravidlá, uvádzam najpodstatnejšie rozdiely:
Čínske
pravidlá:
-
je zakázaný ťah, ktorým by sme
obsadili posledný prázdny priesečník vlastnej skupine kameňov
-
komi je podľa čínskeho počítania
2 3/4 bodov, ktoré sú odpočítané od bodov čierneho a pripočítané k bodom
bieleho, čo je ekvivalent 5,5 bodu komi
Japonské pravidlá:
-
čierny na začiatku handicapovej
hry nepasuje, ale položí n-kameňov na priesečníky dosky podľa určeného
vzoru
-
je zakázaný ťah, ktorým by sme
obsadili posledný prázdny priesečník vlastnej skupine kameňov
-
na konci hry zajaté kamene hráči
položia na súperové skupiny prázdnych priesečníkov
-
územie hráča sú skupiny prázdnych
priesečníkov obsadené jeho kameňmi
-
komi je 5,5 bodu
-
opakovanie pozície je obmedzené japonským Ko pravidlom
SST (Ingové) pravidlá:
-
komi je 8 bodov, ale remízu
vyhráva čierny, čo je ekvivalent 7,5 bodu komi
-
opakovanie pozície je obmedzené SST Ko pravidlom
Wei Qi Shi Jue:
10 tajomstiev úspechu GO
(napísal Ji Xin Wang pred 1300
rokmi, dynastia Tang)
-
Tan Bu De Sheng
(Tan - nenásytnosť, Bu - nemôže, De -
dať, Sheng - úspech)
Chamtivosť je cesta k neúspechu.
-
Ru Jie Yi Huan
(Ru - vstup, Jie - okraj, Yi - mal by
byť, Huan - pomaly)
Na neznámych miestach postupovať
opatrne, vyhýbať sa ostrým konfliktom a držať sa na okraji.
-
Gong Bi Gu Wo
(Gong - útok, Bi - druhý, Gu - uvážiť,
Wo - seba)
Múdry hráč je pozorný a vytvára
dobré formy, málokedy zápasí. Útok používa len v krajnom prípade
a vtedy je nanajvýš opatrný.
-
Qi Zi Zheng Xian
(Qi - vzdať sa, Zi - kameň, Zheng - bojovať, Xian - víťazstvo)
Je dobré vzdať sa slabých kameňov ak je možnosť získať
veľké územie.
-
She Xiao Jiu Da
(She - zriecť sa, Xiao - malý, Jiu - zachrániť,
Da - velký)
Dobrý hráč rozlišuje malé a
veľké. Zriekne sa malého a zamerá sa na veľké.
-
Feng Wei Xu Qi
(Feng - strtnutie, Wei - nebezpečenstvo, Xu - musieť, Qi - opustenie)
V nebezpečenstve je dobré zvážiť ústup.
-
Shen Wu Qing Su
(Shen - opatrnosť, Wu - zabrániť, Qing - ľahký, Su - rýchly)
Vytváranie dobrej formy je dôležitejšie ako unáhlený
nátlak.
-
Dong Xu Xiang Ying
(Dong - ťah, Xu - musieť, Xiang - každý,
Ying - odpovedať)
Dobré ťahy sú navzájom v súlade.
-
Bi Qiang Zi Bao
(Bi - druhý, Qiang - silný, Zi -
sám seba, Bao - chrániť)
Ak je súperová forma príliš
silná, udržujte si odstup a radšej si posilnite svoju formu.
-
Shi Gu Qu He (Shi
- forma, vplyv, Gu - osamotený, Qu - hľadať, He - pokoj, mier)
V slabej situácii je lepší pokoj.
Záver:
Je veľmi ťažké napísať také
pravidlá, ktoré by boli stručné, ľahko pochopiteľné pre každého, logické,
bez (narastajúceho počtu) výnimiek
a estetické - aby nerušili pôžitok z hry. Druhým problémom je formulácia
pravidiel. V súčasnosti sa vo svete hrá podľa niekoľkých sád pravidiel,
ktoré vychádzajú buď z čínkych alebo japonských pravidiel. Každé pravidlá
majú svoje výhody a nevýhody. Napriek tomu že vo svete sú najrozšírenejšie
japonské pravidlá, tendencie postupne smerujú k čínskym pravidlám.
Turnajové pravidlá by mali byť
ešte podrobnejšie. Ak sa vám tieto pravidlá zdajú nelogické, alebo sa vám
nepáčia, napíšte mi prosím prečo.
Kornel Kabele,
nelo@message.sk
Júl 1999