Adventurer
Dobrodruzstvo pre nas znamena
vyzvu, nepokoj a pokusenie. Fascinuje nas najma vtedy, ked
celime niecomu novemu a doteraz nepoznanemu. Moze to prichadzat
zvonku, z nasho okolia, ale tiez aj z nasho vnutorneho sveta,
zo sfery nasej psychiky.
Dobrodruzstva zazivame aj pri
bludeni Internetom, pri debatach v diskusnych forach, pocas
dlhych hodin tulania sa Webom, pri prenikani do systemov,
pri hrach vo virtualnych svetoch. Je to len zabava a oddych,
alebo tato nasa cinnost moze skryvat aj nejaky iny vyznam?
Znamena to pre nas aj nieco ine okrem cervenych oci, nedostatku
spanku a vysokych poplatkov telekomunikaciam a providerom?
Zacnem najstarsim literarnym
opisom dobrodruzstva, starobabylonskym hrdinskym
Eposom o Gilgamesovi. Pochadza z obdobia viac nez
2000 rokov pred Kristom a obsahuje aj mytus o potope sveta,
ktory sa nezavisle v roznych obdobiach objavoval prakticky
po celom svete. Gilgames bol poloboh, ale zaroven aj despota,
kruto trapiaci obyvatelstvo. Na staznosti ludi bohovia stvorili
obra Enkidua, ktory mu mal zarazit toto spravanie. Obidvaja
sa stretli v zapase, z ktoreho vysiel vitazne Gilgames, ale
zaroven pocitil k Enkiduovi silne priatelstvo. Stali sa z
nich nerozlucni priatelia, ktori spolocne podnikali rozne
dobrodruzne vypravy a daleke cesty, z jedinej tuzby preslavit
svoje hrdinske ciny...
Kvoli jednemu takemuto hrdinskemu skutku sa bohovia nahnevali
na Enkidua a zabili ho. Gilgames sa odvtedy uplne zmenil,
jeho zivot bez priatelstva, ktore ho dovtedy naplnalo, stratil
zmysel a javil sa mu prazdny a neznesitelny. Vo svojej dezorientacii
a neistote zacal bludit pustatinou, a neustale ho desila predstava
smrti. Dopocul sa vsak o Uta-napistim, ktory vraj prezil potopu
sveta a ktory by mu mohol prezradit tajomstvo vecneho zivota.
Jedinym cielom nestastneho Gilgamesa sa tak stalo najst nesmrtelnost
a uniknut neuprosnemu ludskemu osudu. Aj napriek tomu, ze
nepoznal cestu k Uta-napistimu, vydal sa na dlhu a strastiplnu
put, plnu necakanych dobrodruzstiev, na ktorej ho cakalo vela
tazkych skusok. Musel dlho bludit a prekonat mnozstvo zlozitych
prekazok, kym nasiel toho, ktory prezil potopu a mohol mu
prezradit tajomstvo bohov. Toto tajomstvo mu vsak zasahom
osudu napokon aj tak neprinieslo vytuzenu nesmrtelnost.
Prekvapilo ma, ze uz z tohto
prastareho pribehu vidiet tragediu ludskeho utrpenia a zaroven
neprekonatelnu tuzbu po najdeni zmyslu zivota, po ziskani
nesmrtelnosti, po moznosti transcedencie svojej existencie.
Tieto tuzby sa objavuju hlavne v kritickych a najtazsich okamihoch
ludskeho zivota. Dalej z pribehu vyplyva, ze nesmrtelnost
by mohol clovek ziskat aj bez pomoci bohov, absolvovanim radu
iniciacnych skusok aj pocas svojho zivota v realnom svete.
Clovek, opakovane sa vnarajuci
do digitalnych svetov, tiez pripomina takychto bajnych hrdinov. V zaujati novymi svetmi a
vzrusujucimi dobrodruzstvami ako keby plnil svoju vlastnu vnutornu misiu, ktorej vyznam moze byt v danej chvili uplne skryty a nepostihnutelny.
Virtualne svety v Internete
su aj socialnymi skupinami pomyselnych postav, stvorenych a ovladanych
ludmi - svojimi stvoritelmi. Znamenaju pre nich moznost docasne
zmenit svoju identitu, byt na chvilu niekym uplne inym; alebo
aj sam sebou, ale s moznostou vyskusat si socialnu interakciu
v specifickom prostredi, v ktorom nehrozi priama fyzicka konfrontacia a ktore dokaze zarucit aj velku davku anonymity. Odhliadnuc od inych aspektov takejto interakcie,
ako su napriklad zmeny vo vnimani alebo vznik zavislosti,
to predstavuje aj celkom novu prilezitost k zlepseniu schopnosti
komunikacie, dosiahnutiu uznania v skupine alebo podpory jej
clenov.
Badatelia v oblasti modernej
psychologie vedia, ze prejavy posobenia archetypov casto
vyvolavaju fascinaciu, prilisne zaujatie a nemoznost odtrhnut
sa od nich a vnimat realny svet. Pre myslienky, obsiahnute
v tomto texte, hovori v tejto suvislosti aj nasa vlastna kazdodenna
a velmi podobna skusenost s pocitacmi a Internetom.
|